Recenze filmu Největší z Čechů

V nízkorozpočtovém snímku Největší z Čechů scénárista a režisér Robert Sedláček kombinuje strastiplné i příjemné stránky filmařského řemesla s poněkud bizarními rekordy českého lidu. Za své prozatím poslední dílo slyšel nejen slova chvály, ale také poměrně ostrou kritiku.

Robert Sedláček režisér a scenárista

Pár slov o autorovi filmu Největší z Čechů – Robertovi Sedláčkovi

Robert Sedláček je český režisér a scénárista, který vystudoval dokumentární tvorbu na Filmové a televizní fakultě Akademie muzických umění v Praze. Mezi jeho známá díla patří České porno, Sibiř na konci tisíciletí, Bělorusko ve Stalinově stínu, Sága Romů, Karel Svoboda pohledem Roberta Sedláčka, Příběhy domů: Pohled kláštera a nebo Muži v říji.

V roce 2006 natočil celovečerní film z prostředí terapeutické komunity s názvem Pravidla lži - za scénář k tomuto filmu získal Českého lva. Mimo jiné se věnuje politickým dokumentům, v roce 2007 natočil dokument Miloš Zeman - nekrolog politika a oslava Vysočiny.

Film Největší z Čechů kombinuje strasti i slasti filmového světa

Autobiografické vyprávění začíná na zasedání komise, kde se filmaři ucházejí o grant Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie – ten ale nezískají. Na první pohled v beznadějné situaci se však na ně usměje štěstí a objeví se nabídka na štědře dotovanou zakázku. To samé se stalo i autorovi filmu – Robertovi Sedláčkovi ve skutečném životě, když žádal o finanční prostředky k natočení politického dokumentu o Jiřím Čunkovi.

V dokumentárním filmu Největší z Čechů můžeme jako diváci pozorovat jednotlivé fáze vzniku filmu - od schvalování grantů, přes uzavírání dohod s investory až po samotné natáčení.

Ironická fraška o touze bojovat s větrnými mlýny

Čtyři živořící umělci, které ztvárnili Jaroslav Plesl (režisér), Simona Babčáková (producentka), Jiří Vyorálek (kameraman) a Johana Švarcová (zvukařka) se po počátečním neúspěchu a nečekaně štědré nabídce rozhodnou natočit hořce ironickou frašku o touze určitých jedinců bojovat s větrnými mlýny, která zároveň je úsměvnou úvahou pojednávající o lidské jinakosti. V dokumentu Největší z Čechů se postupně seznamíme s vyjímečnými schopnosti některých bizarních českých blouznivců, které doposud ostatní lidé považovali za blázny. Všechny rekordy a kuriozity jsou v dokumentu podloženy skutečnými událostmi a jsou vhodně uspořádány za pomoci doprovodného příběhu.

Vhodně zvolené herecké obsazení

Ve filmu můžeme vidět nejen vynikající herce (Igor Bareš, Aňa Geislerová, Jan Hřebejk, Marek Taclík, David Švehlík, Jaroslav Plesl, apod.), ale i skutečné rekordmany hrající sami sebe. Jednotlivé rekordmany režisér představuje takzvaným „chytrým humorem“, v žádném případě se aktérům nevysmívá. Právě oni jsou těmi, kteří věří ve svou jedinečnost a chtějí po sobě zanechat určitý odkaz, ke kterému je vede touha po uplatnění, vědomí jinakosti či možná zaslepenost. Některé činy hraničí s bláznovstvím, jiné balancují na hranici života a smrti.

Pár slov závěrem…

Pokud se tedy chcete dozvědět, jak je možné prolézt squashovou raketou, kam až se dá dojet na rotopedu, jak rychle dokáže zapálený člověk přeběhnout náměstí, kolik brček je schopen člověk udržet v ústech, jak odolná je lidská kůže a nebo kolik musíte sníst párků, abyste v tom byli nejlepší, doporučuji Vám tento film zhlédnout. Mimo jiné se vám ve filmu představí stavitel modelů ze slámy, konstruktér miniaturní motorky či borec převracející auta holýma rukama.

Video galerie

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3