Samuraj.cz

Pandur II – obrněný transportér pro Armádu ČR

del.infe del.infe
V pátek 9. června 2006 schválila odcházející vláda ČR nákup Panduru II, rakouského obrněného transportéru. Má nahradit stávající OT–64, ale jak se toho úkolu zhostí, toť otázka. Popis výběrového řízení a technických parametrů Panduru najdete v článku…
Pandur II a nákup moderní techniky pro českou armádu Ministerstvo oznámilo, že jedná o nákupu nové techniky pro armádu. Základním požadavkem bylo nahradit stávající obrněné transportéry OT–64, které už dosluhují. Zástupci armády oznámili, že potřebují alespoň 200 vozidel, která by tak plně pokryla jejich potřeby.
Iveco–Fiat, Patria a Steyr s Pandurem II Do tendru, který byl, jak je bohužel v našich podmínkách zvykem, neveřejný se přihlásily koncerny Iveco–Fiat, finská Patria a rakouský Steyr.
Základní chyba – říci, kolik jsme do Pandurů či jejich konkurence ochotni investovat

Když řeknete pojišťovacímu agentovi, že máte volnou tisícovku a chcete pojistku, tak si můžete být stoprocentně jistí, že vám neřekne, že by mohla státi 300 Kč.

Naše ministerstvo se ovšem zachovalo absolutně nelogicky a zveřejnilo, že mají na obrněná vozidla vyhrazeno 24 miliard Kč! Nedivme se potom, že všechni zájemci měli automaticky cenu téměř na té nejvyšší hranici. A to jak Patria, tak Steyr prodávají po Evropě ty samé modely mnohem levněji.

Časopis Defence Analysis zveřejnil srovnání, kde se jasně ukazuje, že Češi zaplatí za srovnatelný stroj to, co Poláci za dva. Holanďané dokonce v této ceně kupují lehký tank!

Steyr a Pandur II jako vítěz tendru 9. června 2006 odcházející ministr obrany Karel Kühnl podepisuje smlouvu a uzavírá tím největší zakázku v dějinách armády ČR. Proč to udělal tak najednou, přestože by se měla další týden ustanovovat nová vláda, těžko říci. Nátlak na něj byl určitě velký a vítěz voleb, ODS, už dlouho předesílala, že se jim tendr nelíbí a že ho udělají znova. Takže řekl ano v poslední možnou chvíli.
Pandur II – oficiální nevýhody a výhody Přestaňme mluvit o politice a soukolích zadávání veřejných zakázek. Prostě je jasné, že jako daňoví poplatníci budeme splácet minimálně 199 vozidel Pandur II.
Co se všeobecně říká o jejich nevýhodách? Pandur II je přepracovaná osmikolová verze Panduru I, která je stále ve stádiu vývoje na světě je pouze několik prototypů, které nikdy nebyly vyzkoušeny v bojové akci nebyly provedeny ani střelecké zkoušky Co by mohlo být výhodou? Pandur se bude zčásti vyrábět v našich továrnách Steyr nabízí poměrně široké investice do české ekonomiky (nicméně některé z nich jsou údajně nesplnitelné) Portugalsko si je objednalo taky a to na základě veřejného výběrového řízení; některé zdroje ovšem tvrdí, že o dost levněji Pandur II – Technické parametry Tělo (korba) Panduru II
samonosná konstrukce svařovaná z tepelně upravovaných ocelových plátů
řidič sedí v její levé přední části, za ním pak velitel k nástupu do vozidla slouží čtyři průlezy ve stropě a pak zadní dveře uvnitř korby je protistřepinové obložení podlaha má dvojí vrstvu, chrání tedy lépe proti minám, sedadla jsou zavěšena na stropě nemají s ní vůbec kontakt počet členů výsadku je maximálně 8
vozidlo je vybaveno protipožárním detekčním a hasícím zařízením obsahuje i automatický detektor ZHN, který pravidelně analyzje vzorky vzduchu a v případě zamoření zajistí vzduchotěsnost uvnitř vozidla; korba je vzduchotěsná a plynové masky připojeny na vnitřní okruh
speciálně upravené verze mají vodotěsnou korbu a jsou schopné plavby bez přípravy Pohon a podvozek Panduru II jedná o motor Cummins ISC 350 o výkonu 355 ks, na který je připojena automatická šestistupňová převodovka ZF 6HP 602C a dvoustupňová rozdělovací převodovka pohonné ústrojí navíc neustále kontroluje systém ADM (Automatic Drive Train Management), jenž dle terénu pouští a vypíná náhony kol a diferenciálů jednotlivých náprav podvozek tvoří trojice náprav o rozchodu 1 530 mm s šesti nezávisle zavěšenými koly vozidlo má být schopné pokračovat v jízdě i přes ztrátu jednoho kola Transportér je vybaven systémem centrálního huštění kol CTIS umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na terénu Pandur II – věž k dispozici je mnoho variant bez posádky i s posádkou posádku jinak tvoří velitel a střelec věž i kanón jsou poháněny elektromechanicky, v případě nouze je možné použít ruční pohon Pandur II má zabudován integrovaný systém řízení palby TFCS (Thermal Fire Control System), jehož součástí je i systém automatického sledování cíle ATT (Automatic Target Tracker), který obraz z termovize
Výzbroj Panduru II automatický kanon Mauser MK30–2 ráže 30 mm, kulomet M.A.G. 58 ráže 7,62 mm, vrhače zadýmovacích granátů ráže 76 mm (6 výmetnic).
Varianty Panduru II Obrněný transportér vozidlo bez těžší výzbroje Průzkumné vozidlo tato verze je vybavena věží SP30 s dvoumístnou posádkou a kanonem ráže 30 mm, k dispozici je i věž Euromisile ATM Vozidlo pro palebnou podporu verze s 90mm kanonem Cockerill Mk8 nebo Cockerill MkIII Stíhač tanků verze s věží a 105 mm kanonem, případně s protitankovou střelou TOW
Minomet vozidlo s minometem ráže 81 nebo 120 mm na otočné plošině Protiletadlové vozidlo Sanitní vozidlo Vyprošťovací vozidlo Opravárenské vozidlo Velitelské stanoviště Pandur II – základní čísla
Pandur II je šestikolové lehké obrněné vozidlo Výrobce Steyr–Daimler–Puch SSF AG & CO KG
Počátek výroby 2007? Třída lehký obrněný transportér
Motor Cummins ISC 350 o výkonu 355 ks Převodovka automatická šestistupňová převodovka ZF 6HP 602C Délka 7,43 m Šířka 2,67 m Výška 2,06 m (bez věže)
Brodivost 1,4 m
Maximální stoupání
70 %
Boční svah
40 % Kolmá překážka
0,5 m
Překročitelnost (šířka zákopu)
2 m
Dojezd 600 km
Zrychlení

0—30 km/h za 6,5 sekundy

z 0—50 km/h za 14 sekund

Maximální rychlost
souš – 105 km/h voda – 10 km/h
Pandur II – Suma sumárum Na jednu stranu je dobře, že se naši vládní činitelé rozhodli, že Armáda ČR už nebude šašky s nefunkčními transportéry. Škoda je, že neprůhledným výběrovým řízením, mnoha nevyjasněnými postupy či rozhodnutími a zbytečně přemrštěnou cenou je pro změnu za šašky naše vláda. Teď již můžeme jen doufat, že Pandur II bude naší armádě sloužit tak krásně, jak je popsáno v prodejní prezentaci v Power Pointu.

Hodnocení: 5.0

Počet: 1

Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.