Samuraj.cz

Nanotechnologie - velký příslib pro naši budoucnost

Rita Jaroszová

Tímto pojmem je označována oblast vědy a průmyslu, která se zaměřuje na manipulaci s atomy materiálů. Provádí to tím způsobem, aby vznikly látky či materiály, jenž mají netradiční vlastnosti.

 

Nanotechnologie

 

První část názvu (“nano” = malý) již napovídá, o co v nanotechnologii vlastně jde. V nanotechnologii se pracuje s mikroskopickými částicemi a strukturami, které tvoří základní stavební prvky. Z nich se pak dále konstruují nové, vylepšené materiály. Velikost nanočástic se pohybuje okolo 1 - 100 nanometrů. Abyste pochopili, jak malé opravdu jsou, odborníci je přirovnávají k tisíckrát zmenšenému lidskému vlasu.

 

Jde především o hledání vhodných alternativ k běžným výrobkům. Nanotechnologie se využívá téměř všude - v průmyslu, medicíně, elektronice, v domácnosti, v kosmetice a podobně. Pro konečné uživatele nanotechnologií to znamená, že údržba bude mnohem snazší a ušetří i více peněz a času.

 

Například v auto-moto průmyslu se nanotechnologie používá ke zvýšení ochrany proti UV záření a také pro lepší ochranu laku až na 12 měsíců. Nanotechnologie pomáhá prodloužit životnost laku, údržba je snadnější a zvyšuje i odolnost vůči otěru. Využívá se i pro zvýraznění lesku či pro oživení barev a podobně.

 

Jak tedy fungují?

 

Nejprve se z tzv. nanočástic vytvoří vrstva či mřížka. Tu však lidským okem spatřit nelze. Je ale neuvěřitelně pevná a odolná. Dokáže odpuzovat vodu, chrání před mastnotou, bakteriemi, plísněmi a podobnými organickými nečistotami.

 

Díky vývoji nanotechnologií můžeme výrazně prodloužit životnost materiálů a lze dosáhnout i zlepšení stavu u různých povrchů, aby se lépe udržovaly. Tím se sníží náklady a dokonce i ekologická zátěž.

 

Nanotechnologie je oborem budoucnosti a vědci doufají a neztrácejí naději, že v brzké době nahradí nanovlákna ostatní běžné materiály. Tak snad se jim to jednoho dne podaří.

 

Hodnocení: 3.0

Počet: 1

Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.