Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Audi - pod znakem čtyř kruhů

Tato světoznámá automobilka byla založena už před více než sto lety. Za tu dobu se prosadila nejen v oblasti cestovních vozů, ale sklidila i mnoho úspěchů na poli sportovních speciálů, především v kategorii rallye a okruhových aut.
Osobní automobil Audi TT a detailní záběr na jeho přední masku

Audi - stoletá historie

Tato proslulá německá automobilka byla založena v roce 1899 Augustem Horchem. Ten byl taky první, kdo v tomto závodě navrhl a zkonstruoval v roce 1901 automobil, čímž se stal jedním z průkopníků tohoto nového průmyslu. Poté ale závod stěhoval ze svého působiště v Kolíně do jiných lokalit v Reichenbachu, až se v roce 1904 usídlil ve Zwickau pod názvem A. Horch & Motorwagen-Werke AG.
Vše se v pořádku vyvíjelo až do roku 1909, kdy propukly rozpory mezi zakladatelem a dozorčí radou. Horch automobilku opouští, ale v témže roce a městě vzniká z jeho popudu jiný závod. Horch si chtěl ponechat původní název továrny, ale z rozhodnutí soudu nakonec musel obchodní jméno změnit na Audiwerke GmbH. Tento latinský překlad původního názvu se poprvé ve světě automobilů objevuje v roce 1910.

Audi - sportovní značka

Hned o rok později se značka Audi zapisuje i do sportovních listin a vítězně. V tehdy populární Rakouské alpské jízdě August Horch s automobilem Audi okamžitě v prvním ročníku triumfoval. V dalších třech letech se na tento závod zaměřil naplno a automobilka získala putovní pohár.
Do běžné sériové výroby byl pak v roce 1913 zařazenen automobil zvaný Wanderer, kterému se však díky operetě Panenka neřeklo jinak než tímto názvem.
Dalším významným předělem v historii automobilismu bylo přemístění volantu na levou stranu. Stalo se tak v roce 1921 a prototypem se stal vůz Audi K. Řízení vlevo se potom rozšířilo u většiny automobilů, protože tak řidič získal daleko větší přehled o situaci v provozu. O rok později se navíc začalo s výrobou lehkých motocyklů DKW, které sklízely především velké sportovní úspěchy.

Audi - předválečná léta

V roce 1926 se do historie automobilky zapisuje další známé jméno. Osmiválcový motor pro vůz Horch 303 totiž zkonstruoval Paul Daimler. Poté se vlády nad automobilkou ujal J. S. Rasmussen. V roce 1928 převzal většinu akcíí a ke všemu navrhl nový výkonný motor pro automobily DKW.
Jeho konstrukce pak dala vzniknout malému vozu DKW, který se stal jedním z neúspěšnějších vozů třicátých let pocházejících z Německa. Za jedenáct let se ho vyrobilo kolem 250 tisíc.
Důležitým milníkem se stává rok 1932, kdy se závody Horch, Wanderer, Audi a DKW spojují do koncernu, díky čemuž je tato společnost schopna pokrýt poptávku po všech druzích motorových vozidel. Kromě cestovního vozu představila společnost Audi Union i závodní vůz, které vzešel z hlavy dalšího slavného konstruktera z českými kořeny Ferdinanda Porscheho.
Toto auto se mohlo pyšnit vysoce výkonným motorem, na tu dobu skvostnou aerodynamikou, kterou umožňoval motor vzadu a trvalo to jen tři roky, kdy tento závodní automobil dosáhl rychlost 400 km/h. V roce 1940 se výroba v Audi Union soustřeďuje pouze pro potřeby německé armády.

Audi - po válce nový rozmach

Těsně po válce se byly závody Audi Union demontovány a vymazány z obchodního rejstříku. V roce 1949 však dochází v rámci Marschallova plánu k obnovení firmy v Ingolstadtu a spuštění výroby, zatím jen malého motocyklu DKW. Příští rok však už automobilka spustila výrobu limuzíny a kabrioletu a protože se produkce zvyšovala, potřebovala továrna větší prostory.
Ty našla v Düsseldorfu, kde vydržela až do roku 1961. V polovině padesátých let došlo k vyvrcholení při výrobě motocyklu v koncernu Audi Union. Od té doby se ale pozornost zaměřila spíše na malá auta, která by byla dostupná běžným uživatelům.

Audi - pod Daimler Benzem

V roce 1958 zrušila firma Audi Union kompletně výrobu motocyklů. V té době taky přešla pod plnou kontrolu stuttgartské automobilky Daimler - Benz. V roce 1959 se v Ingolstatdu otevřela nová moderní linka na výrobu automobilů, který by byla schopna pokrýt zvýšenou poptávku po vozech Audi. Tato firma se v roce 1964 stala dceřinou společností automobilky Volkswagen.
V té době se taky přestaly vyvíjet dvoudobé motory a v roce 1965 bylo představeno nové Audi, už se čtyřdobým motorem. Velký rozvoj osobních automobilů Audi nastává s modelem Audi 100, které se brzy prosadilo na trhu a díky ní se automobilka poprvé prosadila ve vyšší střední třídě, ve které si své postavení ještě upevnila.

Audi 80

Na Audi 100 navázalo Audi 80. Tento model znamenal pro automobilku naprostý průlom. Prodalo se přes milión exemplářů za šest let. K tomuto veleúspěšnému typu se přidalo Audi 50, označované taky jako Polo. To patřilo do kategorie malých vozů, aby si vozy Audi mohli pořídit i méně majetní uživatelé.

Audi Quattro

V roce 1980 měl premiéru vůz, který naskočí snad každému při vyslovení názvu Audi. Sportovní kupé Audi Quattro mělo díky pohonu všech čtyř kol nesmírně dynamické vlastnosti a posléze se uplatnilo v soutěžních sportovních disciplínách. Rok 1985 přinesl také sjednocení názvů produktů koncernu Audi (nyní tedy Audi AG) a rovněž taky přestěhování sídla zpět do Ingolstadtu.

Audi V8

Cestu do luxusní třídy koncernu vydláždil další vydařený model Audi V8. Jak už bývalo u modelu Audi zvykem, poháněny byly všechny čtyři kola a auto mělo automatickou převodovku. O rok později se na trhu objevil první model Audi s dieselovým motorem. Devadesátá léta minulého století pak automobilka zaměřila své úsilí na vývoj lehkých karosérií z hliníku. Z tohoto vývoje vzešel v roce 2000 model Audi A2, který má celohliníkovou karosérii.
Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 5.0 Počet: 1 Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Diskuze

Vybrané video

Týpci, které proslavil internet

Magazín pro všechny správné chlapy jakéhokoliv věku. Články o ženách, sexu, automobilech, technice, sportu, bojovém umění, kultuře a celkové image muže.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.